+420 608 33 11 00(po - čt: 7:00 - 17:00, pá: 7:00 - 15:00)

Aktuality pro motoristy

Zkuste, jestli ušetříte při cestě na dovolenou. Kupte si lepicí pásku

07.08.2013 - 14:43

Spotřeba paliva je při dlouhé cestě na dovolenou ožehavým tématem. Zvlášť při cenách v zahraničí, vždyť v Itálii vyjde litr benzinu na 47 korun. Otestujte tip iDNES.cz a podělte se o zkušenosti.

Se spotřebou paliva bojují automobilky už při vývoji. Stále víc je k tomu nutí i předpisy na snižování produkce emisí, která je přímo úměrná množství spotřebovaného paliva.

Měření spotřeby v normovaném cyklu nemá s reálným životem motoristy nic společného. Jen velmi málo řidičů a aut dokáže jezdit se spotřebou, kterou mají psanou v dokladech.

Rafinovanost fíglů došla tak daleko, že se pro některé modely tabulkové údaje liší od těch z reálného života až o polovinu. Výzkum agentury Transport and Environment udává, že zatímco v roce 2001 byl u v Německu prodávaných aut rozdíl mezi tabulkovou a reálnou spotřebou 7 procent, o deset let později to bylo už 23 procent.

Agentura odhaluje triky, které automobilky používají při oficiálním měření spotřeby. Některé jsou použitelné jen v laboratoři (třeba odpojení alternátoru), ale jinými se mohou inspirovat i sami motoristé.

Jak přelstít vítr

Nejvíc ovlivňuje spotřebu aerodynamika. Nosič na kolo nebo střešní box (rakev) zvednou spotřebu klidně o litry. Výhodnější je zavřít okna a raději si pustit klimatizaci. Aerodynamika se totiž dnes šlechtí u auta se zavřenými okénky. Dokazuje to i skutečnost, že do nových aut dnes také otevřenými okny pořádně fouká a u některých vzduch nepříjemně "pulzuje", až posádce nepříjemně zaléhá v uších.

Když stáhnete okénka, naruší se plynulé obtékání vzduchu kolem auta. Potvrzuje to i jeden z takzvaných eko-tipů, kterými radí nová Škoda Octavia řidiči, jak ušetřit. Na displeji palubního počítače se zobrazuje nápis: Odpor vzduchu: zavřete posuvnou střechu. A neplatí to jen pro střešní okno, boční okna zhoršují aerodynamiku ještě víc.

Třeba u nízkého sporťáku to zvedne odpor až od pětinu. Aerodynamický odpor se zvyšuje s rychlostí, nárůst je exponenciální. Ve slimáčím tempu ve městě si tedy okna klidně otevřete, ale za vsí raději zapínejte klimatizaci.

Povídáním s vývojáři z automobilek specializovanými na měření spotřeby se proflákl fígl, který může zkusit každý. Protože je dobré, když je karoserie co nejhladší, zalepují při testech spotřeby vývojáři spáry, škvíry a předěly na karoserii auta lepenkou. Otestujte to pro iDNES.cz a zkuste při cestě do Chorvatska jednu cestu se zalepenými spárami. Napište nám pak své zkušenosti do redakce.

Zkontrolujte celé auto

Oblíbené je snížení valivého odporu pneumatik. Gumaři tedy míchají směsi na speciální tvrdé pneumatiky, které sice při odvalování spotřebují méně energie, ale také hůře drží na silnici. Naši tátové kdysi před cestou gumy trochu přefoukli a dosáhli podobného efektu. Specialisté na bezpečnou jízdu se ovšem chytají za hlavu, přefukovat pneumatiky vám tedy radit nebudeme.

Určitě si však dávejte pozor, aby gumy nebyly podhuštěné. Pneumatiky pak mají vyšší valivý odpor, což znamená, že je potřeba více energie k odvalování. A to se projeví vyšší spotřebou paliva.

Vyplatí se také prošmejdit auto, jestli nevezete náklad navíc. Lyžáky se vám budou hodit nejdřív v listopadu a stohy map už dávno nahradila navigace. Při balení na cestu zkuste dohlédnout i na manželku, zda potřebuje vézt půlku šatníku. Sto kilogramů zavazadel znamená nárůst spotřeby o 0,3 litru na sto kilometrů, udává německý autoklub ADAC.

Před dlouhou cestou stojí za to zavítat do servisu. Nejen pro kontrolu, zda je auto v dobré kondici. Nechte také překontrolovat, jestli není čas na výměnu oleje. Zanesené svíčky, znečištěný vzduchový filtr nebo ucpaný palivový filtr se negativně projeví na účinnosti spotřeby paliva.

 

Zdroj: http://auto.idnes.cz/uspora-paliva-0d6-/automoto.aspx?c=A130802_172316_automoto_fdv