+420 608 33 11 00(po - čt: 8:00 - 17:00, pá: 8:00 - 15:00)

Aktuality pro motoristy

Systém tísňového volání ve vozidlech

23.09.2013 - 15:55

Po letech oddalování je přece jen tady. Systém tísňového volání, kdy auto při nehodě samo zavolá o pomoc, bude v Čechách a na Moravě fungovat od 1. října 2015. Co všechno dokáže a kdo ho nejvíce ocení, ukázala v unikátním crash testu Fakulta dopravní ČVUT v Praze.

Červená Škoda Rapid se na testovací dráze v pražských Řepích rozjíždí na rychlost 45 km/h a nabourá do pevné překážky. Po několika vteřinách je slyšet telefonické vyzvánění a na velkoplošné obrazovce se objevuje operátorka tísňové linky. Haló, je tam někdo? Jste zranění?

V nabouraném rapidu je pouze jedna testovací figurína a ta na otázky pochopitelně nereaguje. Operátorka během okamžiku vyhodnocuje situaci a přeposílá informaci záchranným složkám: Nehoda vozidla v Řepích, na adrese Třanovského 11. Řidič neodpovídá. K nehodě pak během několika vteřin přijíždějí hasiči a začínají vyprošťovat figurínu z vraku vozidla.

Tak má fungovat systém eCall tísňového volání vozidel, který bude dle nařízení Evropské unie povinně namontován ve všech vozidlech vyrobených a prodaných od 1. října 2015 v České republice. Test zorganizovala Fakulta dopravní ČVUT v Praze ve spolupráci se Škodou Auto, Telefónicou Czech Republic a Hasičským záchranným sborem.

Systém eCall v případě vážné dopravní nehody automaticky přivolá rychlou pomoc. Havarovaný automobil sám odešle informace o aktivaci airbagů, data ze senzorů nárazu a GPS souřadnice místním orgánům záchranného systému, který v případě potřeby na místo okamžitě vyšle záchranáře. eCall je projektem Evropské komise a Česká republika je jednou z devíti zemí, kde se systém testuje.

Stavebním kamenem celého systému je palubní jednotka namontovaná pod přístrojovou deskou. V interiéru je navíc umístěn mikrofon a malý reproduktor, které napomáhají komunikaci s operátorkou.

 

Zdroj: http://auto.idnes.cz/system-tisnoveho-volani-aut-dgq-/automoto.aspx?c=A130919_153234_automoto_hig